Je bent net een bedrijf gestart of hebt een product die je graag wilt verkopen. Het is belangrijk dat je weet aan wie je het wilt verkopen, je wilt dus vragen beantwoorden als; voor wie is dit product van toegevoegde waarde en wie zou hier geld genoeg voor hebben om er wat aan uit te besteden? Wanneer je een idee hebt over aan wie je dit product wilt verkopen moet jouw product die mensen ook gaan raken. Om je product te marketen en eigenlijk je bereik te vergroten om zo jouw doelgroep aan te kunnen spreken kan op verschillende manieren gedaan worden. In dit artikel zal er gesproken worden over Influencer marketing en digital marketing.
Influencer marketing
Tegenwoordig is social media erg populair en een groot deel van de wereld maakt er gebruik van. Je kan er van alles op, veel mensen gebruiken het om hun mening te delen, sommige houden het meer privé en delen alleen foto’s met familie en sommige willen juist hun ‘lifestyle’ delen op hun pagina. Wat nu ook erg ‘in’ is, is om op social media je producten te gaan promoten, eigenlijk dus een manier van marketing. Om zelf een pagina op te richten voor enig bereik kan niet zo goed werken, ook kost het wat tijd totdat je enig bereik heb gecreëerd. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van andere pagina’s van mensen die al redelijk populair zijn en hun carrière merendeels draait op social media (influencers). Veel influencers kan je betalen om jouw product te promoten in een foto of video, wanneer deze influencer veel (actieve) volgers heeft kan het ervoor zorgen dat je een flink aantal nieuwe klanten erbij kunt krijgen.
Digital marketing
Digital marketing is erg breed en het kan over veel dingen gaan, in deze paragraaf gaan we het vooral hebben over twee mogelijkheden om digitaal meer klanten te verwerven. Veel voorkomende manieren zijn het ‘populairder’ maken van je website op een bepaalde zoekmachine. De meest gebruikte zoekmachine is Google dus meestal wordt dit dan ook gedaan op dat platform. Door je site populairder te maken kan je ervoor zorgen dat die bovenaan een zoekresultaat komt, zo krijg je meer verkeer naar je website. Een ander manier is het gebruik maken van advertenties die Google voor je plaatst op andere websites, zo krijg je ook meer exposure voor je bedrijf/product en leid je zo meer klanten toe naar jouw website om iets te kopen.